Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

70 lat istnienia MAG

28 grudnia 1950 roku w wyniku reorganizacji szeregu państwowych oraz prywatnych firm związanych z branżą morską, Minister Żeglugi podejmuje decyzję o zastąpieniu powyższych organizacji nowo powołanym państwowym przedsiębiorstwem o nazwie Morska Agencja w Gdyni, które działalność rozpoczyna się 1 stycznia 1951 roku. Większość ówczesnej załogi wywodzi się z Polskiej Agencji Morskiej działającej w portach Wolnego Miasta Gdańska oraz nowo zbudowanego polskiego portu w Gdyni z okresu przed II-gą wojną światową. 

Na początku Morska Agencja w Gdyni zajmowała się reprezentowaniem w Polsce zagranicznych linii żeglugowych, armatorów oraz klubów ubezpieczeniowych (P&I). W polskich portach nowo powołane przedsiębiorstwo świadczyło usługi agencyjne dla statków polskich oraz obcych bander, z czasem poszerzając zakres działania o czarterowanie statków, spedycję portową i kontenerową, a także pośrednictwo pracy dla polskich marynarzy na statkach obcych bander. Biura MAG znajdowały się pierwotnie na terenie Dworca Morskiego w Gdyni przy Nabrzeżu Francuskim, miejsca historycznego dla dziejów Gdyni, jak i Polski. Z tego miejsca wyruszał w dalekie rejsy obok innych wielkich liniowców polski transatlantyk „Batory”.

W 1963 roku pracę w Morskiej Agencji w Gdyni rozpoczyna Zygmunt Śmigielski – późniejszy, wieloletni prezes MAG oraz zasłużony dla trójmiejskiej społeczności kreator polskiego przemysłu morskiego. 1972 rok – MAG przenosi się z Dworca Morskiego do budynku przy ulicy Pułaskiego w ścisłym centrum Gdyni. 1991 rok – Zygmunt Śmigielski wraz z najbliższymi współpracownikami oraz przy wsparciu pracowników MAG przeprowadza jedną z pierwszych udanych prywatyzacji firmy państwowej. Morska Agencja w Gdyni staje się spółką pracowniczą i zmienia nazwę na Morską Agencję Gdynia. 1994 rok – Morska Agencja Gdynia kolejny raz zmienia swoją siedzibę, z tą różnicą, że kompleksowo przebudowany obiekt dawnego Handlomoru znajdujący się przy ulicy Tadeusza Wendy 15, to pełna własność przedsiębiorstwa.

Początek XXI wieku – Morska Agencja Gdynia stale rozszerza zakres swojej działalności o kolejne usługi transportowo-logistyczne, obsługę celną, magazynowanie oraz spedycję kolejową. 2005 rok – Zarząd podejmuje decyzję o zakupie terenów znajdujących się w Porcie Darłowo, gdzie powstaje Terminal MAG. W kolejnych latach ilość oddziałów MAG stale rośnie. Nowe biura zlokalizowane są na terenie całej Polski oraz w Rumunii w Constancy. Morska Agencja Gdynia staje się liderem na polskim rynku spedycji, zachowując swój dawny charakter – idealnej kompozycji doświadczenia z nowoczesnym spojrzeniem na zmieniający się rynek. 2017 rok – po przepracowaniu 55 lat w MAG, Zygmunt Śmigielski przechodzi na zasłużoną emeryturę. 2018 rok – Morska Agencja Gdynia z wieloma nagrodami na swoim koncie, uznaniem kontrahentów rozwija koncepcję MAG Centrum jako koncentrację firm świadczących szeroko pojęte usługi portowe, logistyczne, transportowe oraz offshore.

2020 rok – MAG obchodzi 70 lat swojego istnienia. Będąc doświadczonym 70-cio latkiem jest 30-letnią prężnie działającą spółką pracowniczą, która zachowała pozycję lidera na rynku agencyjnym, obsługując najwięcej statków we wszystkich polskich portach morskich. Własna flota transportowa z każdym rokiem przemierza kolejne setki tysięcy kilometrów. Firma posiada już ponad 25 tysięcy metrów kwadratowych magazynów i własny specjalistyczny sprzęt przeładunkowy.
Zespół specjalistów z każdej dziedziny tworzy zgrany zespół, którego praca przekłada się na fakt, że Morska Agencja Gdynia to lider wśród przedsiębiorstw branży usług morskich w Polsce. 

image_pdfPobierz stronę do PDF