Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

default

Darłowo doskonałym miejscem dla obsługi morskich farm wiatrowych

Miasto Darłowo podpisało w ostatnich dniach dwa listy intencyjne z firmami zainteresowanymi obsługą morskich farm wiatrowych. Rosną też szanse na pozyskanie olbrzymich pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy na rozwój niezbędnej infrastruktury portowej w naszym mieście. Mowa o projektach wartych około 275 milionów złotych!

Celem nadrzędnym jest rozwój sektora morskiej energetyki wiatrowej i wykorzystanie w tym celu potencjału portu morskiego w Darłowie. Firmy zainteresowane ścisłą współpracą z miastem to Orlen Neptun sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Morska Agencja Gdynia sp. z o.o. Przedstawiciele tych spółek i wydzielonych w nich specjalnych struktur związanych z rozwojem branży morskiej energetyki wiatrowej podpisali w ostatnich dniach listy intencyjne z burmistrzem Darłowa Arkadiuszem Klimowiczem.

– Robimy wszystko, by darłowski port stał się jednym z najważniejszych punktów na mapie branży offshore. By to właśnie tutaj lokowały się firmy działające w tej branży. Mamy doskonałe położenie, potencjał i co najważniejsze wolne tereny portowe – mówi Arkadiusz Klimowicz. – Podpisanie listów to dowód na to, że robimy kolejny krok w tym ważnym dla nas kierunku. Co ważne, wraz z odblokowaniem olbrzymich pieniędzy z Unii Europejskiej z Krajowego Planu Odbudowy, pojawiła się szansa na to, by to właśnie w Darłowie zrealizować projekty wspierające rozwój naszego portu i stworzenie tu jeszcze lepszych warunków dla obsługi branży offshore. Warto w tym miejscu przypomnieć, że początkowo tylko Łeba i Ustka były wpisane w strategicznym dokumencie rządowym przydzielającym dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy jako potencjalne porty serwisowe branży offshore. Teraz, w trakcie rewizji zapisów tego dokumentu i w trakcie ponownych rozmów z Komisją Europejską, pojawiła się trzecia lokalizacja – Darłowo. Ten zapis już pojawił się w strategicznych dokumentach. – I okazuje się, że to my jesteśmy świetnie przygotowani do tego, by to właśnie u nas wdrażać konkretne inwestycje. Rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury i Komisją Europejską mają w efekcie dać zielone światło do wydatkowania milionów złotych z KPO właśnie w naszym porcie – mówi burmistrz Klimowicz.

Jeden z tych projektów miałby być realizowany przez Urząd Morski w Szczecinie. Mowa o modernizacji zachodniego falochronu darłowskiego portu i budowie ostrogi wewnętrznej. Wartość tego projektu to 200 milionów złotych. Drugi kluczowy projekt dla stworzenia portu serwisowego musiałoby realizować już samo miasto. Mowa o budowie i przebudowie nabrzeży portowych. W szczegółach to: budowa nowo projektowanego nabrzeża ciężkiego oraz nowo projektowanego odcinka przejściowego, remont nabrzeża Szczecińskiego, Gdyńskiego i Południowego. Szacowana wartość tego projektu to 75 milionów złotych. Pieniądze z KPO należy wydać do połowy 2026 roku.

Darłowo jest formalnie i organizacyjne przygotowane do wdrożenia swoich projektów. Jeśli po rozmowach z polskim rządem Komisja Europejska ostatecznie da zielone światło dla naszych inwestycji, będzie to oznaczać kolejny milowy krok w rozwoju portu i naszego miasta.

image_pdfPobierz stronę do PDF