Jak radzi sobie Szkoła Podstawowa nr 3 im. Króla Eryka Pomorskiego w trudnym czasie?
Frekwencja wśród uczniów przed nauczaniem zdalnym i w okresie obecnym była na podobnym poziomie jak w latach ubiegłych. Dzieci chętnie przychodziły do szkoły. Jeśli chodzi o nauczycieli, to widoczna była zwiększona absencja wywołana chorobą, kwarantanną czy izolacją. Istniała obawa, że w pewnym momencie nie będzie miał kto prowadzić lekcji. Nauczanie zdalne rozwiązało ten problem.
Absencja nauczycieli: wrzesień: 14 nauczycieli w ciągu miesiąca, październik: 29 nieobecnych nauczycieli, listopad: 17 nauczycieli na zwolnieniach lekarskich, kwarantannie lub w izolacji.
Problemy w zdalnym nauczaniu dotyczą przede wszystkim braków sprzętowych, słabego internetu w szkole i w domach prywatnych, a co za tym idzie problemy ze skontaktowaniem się z danym uczniem. Ponadto widać problem w niedostatecznych umiejętnościach w zakresie obsługiwania posiadanego sprzętu i posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi uczniów i ich rodziców. Na to potrzeba czasu. Pojawiają się też inne problemy dotyczące motywacji i zaangażowania w naukę zdalną niektórych uczniów. Brak bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniem jest dużym utrudnieniem w przekazywaniu wiedzy.
Kontakt z rodzicami w tym okresie utrzymywany jest głównie poprzez dziennik elektroniczny Librus. Wychowawcy klas, pedagodzy pozostają też w kontakcie telefonicznym i mailowym. Od maja 2020 roku wszyscy nauczyciele oraz uczniowie szkoły mają założone bezpieczne konta mailowe na platformie GSuite administrowanej przez Google. Zebrania oraz spotkania z rodzicami odbywają się online poprzez aplikację Meet. W ten sposób prowadzone są też lekcje.
W tym czasie wszystkie rady odbywały się zgodnie z planem. W miesiącu październiku odbyła się jedna rada pedagogiczna w formie zdalnej na platformie GSuite w postaci wideokonferencji w aplikacji Meet. Pod koniec listopada planowane jest kolejne spotkanie rady pedagogicznej online. Nauczyciele pracują w zespołach zadaniowych, problemowych i wychowawczych, spotykając się online poprzez aplikację Meet. W miesiącu październiku spotkania z rodzicami również odbyły się online, z wykorzystaniem kont w usłudze Suite swoich dzieci.
Właśnie zakończono ewaluację zdalnego nauczania prowadzonego wiosną, wyciągnięto wnioski i sformułowano rekomendacje. Dobrym posunięciem było ujednolicenie i zawężenie ilości rozwiązań w zakresie kontaktu z uczniami w czasie nauki zdalnej do dziennika elektronicznego Librus i platformy GSuite.
W warunkach organizacji nauczania zdalnego wprowadziliśmy obowiązek spotkań online tak, aby stały się one podstawową formą prowadzenia zajęć. Nauczyciele zostali zobowiązani do analizy treści podstawy programowej i treści podręcznika, ćwiczeń tak, aby zoptymalizować obciążenie pracą szkolną uczniów i nauczycieli.
Nadal reagujemy na wszelkie uwagi i potrzeby ze strony środowiska szkolnego i na bieżąco są wdrażane zmiany. Kadra pedagogiczna odbyła wiele szkoleń, które ułatwiają i usprawniają pracę zdalną.
W SP 3 wszystkie sale lekcyjne zostały wyposażone w sprzęt gotowy do pracy zdalnej. Nauczyciele mogli sami zdecydować skąd chcą bezpiecznie prowadzić zajęcia. Początkowo wszyscy nauczyciele klas 4-8 prowadzili zajęcia ze szkoły. Od 9 listopada prawie wszyscy prowadzą zajęcia z domów zgodnie z planem lekcji. Tym nauczycielom, którzy mają w domu problemy sprzętowe lub słaby internet, nadal umożliwiono korzystanie z bazy sprzętowej na terenie szkoły. Lekcje online ze szkoły prowadzi 5 nauczycieli. W szkole prowadzone są stacjonarnie zajęcia z uczniami niepełnosprawnymi oraz niektóre zajęcia udzielane w ramach pomocy pedagogiczno-psychologicznej. Dla niektórych uczniów terapia logopedyczna także jest prowadzona stacjonarnie.
Zgodnie z planem pracuje codziennie świetlica szkolna oraz biblioteka. Dyżury pełnią również pedagodzy i psycholog.
Szkoła jest dobrze zaopatrzona w środki ochronne. Na bieżąco uzupełniamy braki. Otrzymaliśmy z Urzędu Miasta wsparcie finansowe na ten cel, a obecnie czekamy na realizację grantu w ramach projektu pn. „Pomorze Zachodnie – Bezpieczna Edukacja”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Chodzi tu o przedsięwzięcia związane z walką i zapobieganiem COVID-19.
Sytuacja zaopatrzenia uczniów w sprzęt jest zmienna. Na początku października przeprowadzono poprzez dziennik elektroniczny Librus ankietę, mającą na celu między innymi rozpoznanie potrzeb w zakresie posiadania sprzętu komputerowego i dostępu do internetu. Rodzice mogli w niej zadeklarować chęć wypożyczenia sprzętu ze szkoły w przypadku wprowadzenia nauczania zdalnego. W klasach 4-8 doposażonych zostało 44 uczniów. W klasach 1-3 też jest duża grupa uczniów (około 30), którzy potrzebują tego sprzętu. Poszukujemy nadal darczyńców i możliwości zdobycia sprzętu dla naszych uczniów. Jeśli tylko udaje nam się uzyskać kolejny sprzęt, natychmiast przeznaczamy go na potrzeby zdalnego nauczania.
Dostrzegane są zagrożenia na przyszłość, które teraz trzeba wziąć pod uwagę takie jak izolacja społeczna, zamknięcie w domach, strach przed zakażeniem i brakiem finansów – to istotne czynniki wpływające na poczucie bezpieczeństwa i stabilność rodzin. W czasie nauki zdalnej nasilają się problemy w rodzinach trudnych. Tu bardzo potrzebne jest wsparcie i opieka. Zadaniem wychowawców jest troska o dobro tych dzieci oraz ochrona przed cierpieniem i umożliwienie im korzystania z edukacji. Innym problemem jest duża eksploatacja sprzętu, który też ma swoją żywotność. Może pojawić się zagrożenie, że go zabraknie.
W obu budynkach prowadzone były w tym okresie inwestycje. Wymieniono oświetlenie w sali gimnastycznej przy ul. Franciszkańskiej za kwotę 21 tys. zł i zmieniono monitoring w obu budynkach w wysokości 72 tys. zł.