Jesteśmy kolorowi
Autyzm to jeden z najpoważniejszych zdrowotnych problemów cywilizacyjnych świata, lecz świadomość społeczna dotycząca przyczyn, objawów, możliwości wsparcia i terapii jest wciąż stosunkowo niewielka. Zaburzenie to wykrywane jest u coraz większej liczby dzieci. ONZ zwraca uwagę, że w ostatnich 20 latach występowanie autyzmu zwiększyło się aż 10-krotnie. Jednak dalej jest to trudny i wstydliwy temat, który jest odsuwany na bok. Jest wiele nieporozumień związanych z autyzmem, społeczeństwo wciąż myśli stereotypowo, a ludzie z autyzmem są stygmatyzowani. Dlatego właśnie warto informować ludzi, by ci nie bali się ludzi dotkniętych autyzmem, nie piętnowali ich samych oraz ich rodzin.
Podobnie ma się rzecz z innymi osobami dotkniętymi niepełnosprawnością – np. ruchową, zespołem Aspergera, zespołem Downa, zespołem Simpsona-Golabi-Behmel, niesłyszących, niewidomych i innych. Te osoby również doświadczają w swoim otoczeniu nietolerancji, niezrozumienia swoich problemów.
Projekt edukacyjny Jesteśmy kolorowi powstał z naturalnej potrzeby zrozumienia tych osób. Jesteśmy oddziałem integracyjnym, w którym takie dzieci funkcjonują. Stokrotki obchodziły Światowy Dzień Zespołu Downa (21.03) oraz Światowy Dzień Świadomości Autyzmu (2.04). Obchody tych dni miały na celu zachęcenie do podejmowania działań, zwrócenie uwagi na dyskryminację i uwrażliwić dzieci, a także rodziców. Dzieci mogły doświadczyć z jakimi barierami zmagają się ludzie niewidzący, niesłyszący, unieruchomieni na wózkach, z niesprawnymi rękoma. Wykonywały także prace plastyczne, słuchały opowiadań, oglądały filmiki. Poznały osoby niepełnosprawne, które odniosły sukces w rożnych dziedzinach – sporcie, nauce, sztuce, muzyce, modelingu, aktorstwie, podróżach.
Poznaj, zanim ocenisz – to zasada, która przyświecała wszystkim działaniom.