Kładką przez rz. Grabową do Darłówka Zachodniego
Prace projektowe dotyczące budowy nowego ciągu komunikacyjnego do Darłówka Zachodniego (ścieżka rowerowa z kładką przez rz. Grabową) powoli dobiegają końca. Przed nami ostateczne akceptacje i złożenie wniosku o wydanie pozwolenia na budowę.
Pracownia Projektowa Mosty i Drogi z Gdańska wykonała już prawie wszystkie niezbędne dokumentacje służące przyszłej realizacji inwestycji. Nad opracowaniem projektu pracowaliśmy od lipca br. W tym czasie powstało kilka koncepcji projektowych oraz wariantów realizacji. Ostatecznie uwzględniając wszystkie „za” i „przeciw” zdecydowaliśmy o realizacji wariantu przedstawionego na zdjęciach.
Sama droga wewnętrzna łączyć będzie Darłówko Zachodnie (teren nowego basenu rybackiego) z fragmentem wybudowanego w części odcinka drogi do Darłówka Zachodniego (bezpośrednim włączeniem będzie istniejący plac manewrowy kończący wybudowany w roku 2015 odcinek drogi miejskiej obwodnicy). Z drogi szerokości 3 m korzystać będą mogli zarówno mieszkańcy i turyści (piesi, rowerzyści, itd.) oraz pojazdy posiadające zezwolenie wydane przez zarządcę drogi. Na odcinku około 400 m zaprojektowano w tym celu 2 miejsca do tzw. mijanki, poszerzające drogę do 6m na dł. 25. Na trasie zaprojektowano też zjazdy służące dostępności do terenów inwestycyjnych oraz obsługi wałów przeciwpowodziowych i brzegu kanału portowego. Nawierzchnia drogi wyniesiona na konstrukcji wału wykonana zostanie z asfaltu, tak by maksymalnie wykorzystać jej funkcjonalność. Turystykę rowerową można połączyć z bieżącą działalnością. Na trasie drogi zaprojektowano 13 punktów oświetleniowych, w przyszłości staną też ławki i kosze.
Sama kładka dostępna będzie tylko dla ruchu pieszego. Konstrukcja wykonana zostanie ze stali (malowana na biało) Ustrój nośny stanowić będzie kratownica w układzie wolnopodpartym. Długość kładki w miejscu przewieszenia przez rz. Grabową wynosi 38 m. Szerokość przejścia wynosić będzie około 3m, nawierzchnię stanowić będzie ten sam materiał, z którego wykonana jest nasza kładka przyrodnicza na wydmie zachodniej. Elementami zwiększającymi atrakcyjność budowli będą przeszklone bariery ochronne z drewnianymi pochwytami. Całość konstrukcji podświetlona zostanie światłem LED w różnych konfiguracjach.
Budowa ścieżki wraz z kładką będzie jedną z priorytetowych inwestycji w następnych latach. Na jej realizację planujemy pozyskać środki zewnętrzne, zwłaszcza te pochodzące z Unii Europejskie. Wiemy, że tego typu inwestycje, które łączyć będą w sobie różną funkcjonalność będą dobrze odbierane w nadchodzących konkursach o przyznanie wsparcia z funduszy pomocowych na lata 2021-2027. Opracowanie dokumentacji projektowej wg zawartego kontraktu kosztować będzie 218 940 zł.
Zakończenie prac rozumianych jako wydanie ostateczniej decyzji – pozwolenie na budowę przewidziane jest na początek II kwartału 2022 r.
Referat Integracji Europejskich i Inwestycji