Pociągiem do Darłówka? Kolejny sygnał w tej sprawie z Sejmu
Ministerstwo Infrastruktury analizuje możliwość reorganizacji połączeń kolejowych w północnej części Polski. Być może w perspektywie 2030 roku uruchomione zostaną sezonowe połączenia dalekobieżne docierające do Darłowa – wynika z oficjalnego pisma przedłożonego w Sejmie RP przez wiceministra infrastruktury.
Zgodnie z konkluzjami zawartymi w odpowiedzi z 1 września 2021 r. wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela na interpelację poselską w sprawie połączeń kolejowych do miejscowości nadmorskich i ułatwienia transportu społeczności lokalnej, trwają prace nad opracowaniem dokumentacji przedprojektowej (studium wykonalności) dla projektu pn. „Prace na ciągu transportowym Trójmiasto – Szczecin na odcinku Słupsk – Szczecin Dąbie przez Koszalin – Stargard/Kołobrzeg – Goleniów obejmującym linie kolejowe nr 202, 401 i 402 – analiza możliwości nowego przebiegu linii kolejowych przez Darłowo, Darłówko, Mielno oraz inne miejscowości nadmorskie”.
Przypomnijmy, że już w marcu 2020 roku informowaliśmy, iż PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zleciły ocenę i analizę możliwego przekształcenia linii kolejowej między Trójmiastem, Słupskiem, Koszalinem a Szczecinem, którego skutkiem byłoby połączenie docierające aż do Darłówka Zachodniego.
– Pierwszy krok do sukcesu został zrobiony. Gdyby nie było właśnie tej analizy, to sprawy by w ogóle nie było. Nie moglibyśmy marzyć, że kiedykolwiek szybki pociąg typu Pendolino przyjedzie do Darłowa. Dzięki aktywności wielu ludzi, w tym Urzędu Miejskiego w Darłowie i wsparcia Urzędu Marszałkowskiego w Szczecinie oraz polityków życzliwych sprawie, został poczyniony pierwszy ważny krok – podsumowywał przed rokiem rozpoczęcie prac nad studium wykonalności Arkadiusz Klimowicz, burmistrz Darłowa.
W ramach przygotowywanych wówczas opracowań, analizowana była m.in. możliwość realizacji nowych kolejowych połączeń nad Bałtyk z Darłowa do Darłówka oraz od Koszalina do Darłówka – nadmorskiej części miasta. Opracowane materiały pomogą rządzącym w podjęciu decyzji dot. ew. zmian przebiegu linii kolejowych lub przygotowania nowego odcinku, tak, żeby mógł do Darłowa docierać pociąg Pendolino.
Rok później – w odpowiedzi na interpelację nr 25620 – czytamy, że studium wykonalności obejmuje swym zakresem m.in. analizę możliwości przedłużenia linii kolejowej nr 418 z Darłowa poprzez Darłówko, Żukowo Morskie, Bobolin, Dąbki, Bukowo Morskie, Dobiesław do miejscowości Wiekowice wraz z wpięciem w linię kolejową nr 202 Gdańsk Główny – Stargard.
Co istotne z punktu widzenia darłowskiego samorządu, przedmiotowe studium zakłada budowę przystanku osobowego w Darłówku Zachodnim, który będzie wyposażony w dwa perony jednokrawędziowe zewnętrzne o długości 400 m. Dojście do peronu od ulicy Nadmorskiej zrealizowane byłoby za pomocą przejścia podziemnego w km 37,295, a od ulicy Lotników Morskich także od czoła peronu za pomocą pochylni w standardzie chodnika bezpośrednio z przejazdu kolejowo-drogowego znajdującego się w km 37,592. Planowana szerokość dojścia do peronu wyniesie 2,50 m.
Projekt dotyczący realizacji robót wstępnie przewidziany jest – jak wynika z pisma sygnowanego przez wiceministra Andrzeja Bittela – do realizacji w ramach perspektywy unijnej przewidzianej na lata 2021 – 2027, jednakże jest to uzależnione od zapewnienia niezbędnych środków finansowych, których wielkość nie jest jeszcze znana.
Z kolei odpowiadając na pytanie dotyczące przewidywań w zakresie uruchomienia pociągów dalekobieżnych w sezonie letnim do m.in. Darłowa, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu przekazał, że w załączeniu do obowiązującego rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich i transporcie kolejowych wskazano połączenia sezonowe do Darłowa w perspektywie 2030 roku.
Darłowski samorząd z uwagą monitoruje wszystkie sygnały płynące z urzędów i instytucji, które dotyczą planów z zakresu rozwoju infrastruktury kolejowej poprawiającej dostępność komunikacyjną naszego miasta. Ze strony Urzędu Miejskiego w Darłowie tą sprawą zajmuje się Pełnomocnik Burmistrza ds. Rozwoju Miasta.