Postaw na Słońce – Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Darłowie brali udział w projekcie badawczym
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Darłowie przez cały rok szkolny 2020/2021 uczestniczyli w ogólnopolskim projekcie badawczym „Postaw na Słońce” objętym patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Klimatu. Po zdobyciu rzetelnej i obszernej wiedzy na temat energetyki, Odnawialnych Źródeł Energii i fotowoltaiki, postanowili wypromować mikroinstalacje OZE wśród uczniów swojej szkoły oraz mieszkańców miasta i gminy Darłowo.
Uczniowie na początku sprawdzili, jaki jest wpływ na środowisko jednorodzinnego budynku mieszkalnego. W tym celu, zaprosili do współpracy właścicieli trzech domów jednorodzinnych. Kolejnym krokiem było obliczenie zużycia energii wybranych domów, które polegało na zsumowaniu zapotrzebowania wszystkich urządzeń elektrycznych w nim pracujących. Po dokonaniu obliczeń zużycia energii przez poszczególne pomieszczenia domu, porównali je do zużycia energii przez innych odbiorców oraz zaproponowali sposoby oszczędzania energii elektrycznej dla domów jednorodzinnych.
Następnie uczniowie dokonali analizy emisji CO2 ,uzyskali wiedzę na temat ilości drzew potrzebnych do zasadzenia, aby pochłaniały dwutlenek węgla emitowany przez elektrownię podczas produkcji prądu dla trzech domów jednorodzinnych. Wyliczyli moc systemu fotowoltaicznego, liczbę paneli fotowoltaicznych, wydajność systemu, szacunkowy koszt instalacji oraz wartość wyprodukowanego prądu. Co więcej, przygotowali również schematyczne plany domów, z naniesionymi na dachu panelami fotowoltaicznymi.
W kolejnym zadaniu ponownie zastosowali w praktyce zdobytą wiedzę, sprawdzając wpływ na środowisko budynku Szkoły Podstawowej nr 3 w Darłowie. Uczniowie przedstawili raport energetyczny budynku szkoły, opisali sposoby oszczędzania energii elektrycznej, sprawdzili wydajność systemu fotowoltaicznego, obliczyli koszt instalacji, wartość prądu wyprodukowanego we własnej instalacji fotowoltaicznej oraz przygotowali schematyczny plan szkoły, z naniesionymi na dachu panelami fotowoltaicznymi.
Na podsumowanie projektu „Postaw na Słońce” uczniowie przygotowali akcję promocyjną OZE w swojej szkole, miejscowości i w sieci. Stworzyli plakaty, lapbooki, banery, ulotki, prezentację, nagrali filmik, a na lekcjach fizyki promowali OZE i fotowoltaikę wśród koleżanek i kolegów swojej klasy rozwiązując quizy oraz krzyżówki. Pozyskiwanie energii w tradycyjny sposób, czyli przez spalanie węgla, niesie ze sobą niezwykle szkodliwe skutki dla środowiska ze zmianami klimatycznymi i smogiem na czele. Wierzymy, że zmiana sposobu wytwarzania energii w Polsce, w tym przejście na mikroinstalacje OZE, przyczyni się do poprawienia stanu środowiska.