Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Grupa osób z dyplomami w Urzędzie Morskim w Szczecinie

Prawie 120 mln zł z KPO na przebudowę falochronów portu w Darłowie

28 lutego w Urzędzie Morskiem w Szczecinie podpisano umowę z wykonawcą przebudowy falochronów w Porcie Darłowo, który od 2026 r. ma służyć serwisowaniu farm wiatrowych na Bałtyku. Inwestycję o wartości 120 mln zł sfinansowano z Krajowego Planu Odbudowy.

„Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych” i jest realizowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Jest to pierwszy projekt Urzędu finansowany z KPO, a jego realizacja jest możliwa dzięki drugiej rewizji Planu, przyjętej przez Komisję Europejską w lipcu ubiegłego roku. W wydarzeniu wziął udział sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Arkadiusz Marchewka, oraz burmistrz Darłowa, Arkadiusz Klimowicz.

Wykonawcą robót, wyłonionym w ramach procedury zamówień publicznych, jest Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska, za kwotę ok. 118,8 mln zł, natomiast inżynierem kontraktu wybranym dla tego zadania została firma EKO-INWEST S.A. ze Szczecina za kwotę ok. 1 mln zł.

Jak dowiadujemy się z komunikatu Urzędu Morskiego w Szczecinie: zakres robót obejmuje przebudowę falochronu zachodniego (ok. 356,5 m) i budowę nowej ostrogi (100 m) przy falochronie wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa konstrukcja falochronu (ścianki szczelne) zostanie wykonana po obrysie konstrukcji istniejącej i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym. Do przebudowanego falochronu zachodniego zostanie dobudowana ostroga, której zadaniem będzie ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w darłowskim porcie.

Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze, zostanie zamontowane nowe wyposażenie, zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, m.in. system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obydwu budowlach (dodatkowo, falochron zostanie oświetlony na całej długości). Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry. Dla przypomnienia, maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to 4 m.

Celem inwestycji jest przywrócenie dobrego stanu technicznego, wybudowanego w drugiej połowie XIX wieku, falochronu, zabezpieczenie go przed erozją, spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu w porcie Darłowo i zapewnienie bezpiecznego wejścia statków do portu. Inwestycja wpisuje się także w plany rozwojowe darłowskiego portu, który prócz funkcji handlowej, rybackiej i turystycznej przygotowuje się także do uruchomienia na swoim terenie terminala serwisowego morskich farm wiatrowych.

Przekazanie wykonawcy placu budowy nastąpi jeszcze w marcu, a realizacja zadania powinna zakończyć się w 2026 roku.

image_pdfPobierz stronę do PDF