Skip to content Skip to main navigation Skip to footer

Zameldowanie cudzoziemca na pobyt czasowy

Jednostka:

Referat Kadr i Organizacji

Wymagane dokumenty:
  1. wypełniony formularz “Zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące” (odrębny dla każdej osoby meldującej się, również dla dziecka) z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu/domu lub osobę dysponująca innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemcę). Potwierdzenia pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia

Do wglądu:

  1. dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu w oryginale. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu 
  2. ważny dokument podróży 
  3. jeśli osoba zgłaszająca własne zameldowanie wnosi o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu: wniosek o wydanie zaświadczenia o zameldowaniu wraz z dowodem wniesienia opłaty skarbowej z tytułu wydania zaświadczenia (opłacie nie podlegają zaświadczenia zwolnione z opłaty w trybie ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej) 
  4. cudzoziemiec przedstawia wizę, a w przypadku gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienia lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 108 ust.1 pkt 2 lub art. 206 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2016r. poz.1990 z póżn.zm.) lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej – dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, kartę pobytu, dokument „zgoda na pobyt tolerowany” albo zezwolenie na pobyt czasowy, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany 
  5. obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo, a członek jego rodziny niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej – ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej lub ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, a gdy brak takiej możliwości – inny dokument potwierdzający, że jest on członkiem rodziny obywatela Unii Europejskiej

Zameldowanie na pobyt czasowy trwający do 3 miesięcy OBEJMUJE WYŁĄCZNIE cudzoziemców nie będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, obywateli państw EFTA oraz Szwajcarii. Zameldowanie na pobyt czasowy do 3 miesięcy zgłasza się ustnie w obecności właściciela lub najemcy lokalu z zachowaniem pozostałych wymogów wskazanych do zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące. Cudzoziemcy z innych państw, których obywatele mogą podróżować do Polski bez wiz – przy zameldowaniu na okres do 3 miesięcy nie przedstawiają wizy lub innego dokumentu zezwalającego na pobyt na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Miejsce złożenia dokumentów:

Biuro meldunkowe – p. 15 Urzędu Miejskiego w Darłowie

Opłaty:
  • Nie pobiera się opłat za dokonanie czynności meldunkowych. 
  • 17 zł -za zaświadczenie o zameldowaniu (jeśli osoba zgłaszająca zameldowanie wnosi o wydanie zaświadczenia) 

Opłatę można uiścić w kasie Urzędu lub przelewem na numer rachunku bankowego Urzędu Miasta Darłowo
Bank PKO BP SA 88 1020 2791 0000 7502 0246 8387

Do wniosku należy dołączyć dowód wpłaty.

Termin i sposób załatwienia:

Bezzwłocznie

Podstawa prawna:
  1. Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (Dz.U. z 2018 poz. 1382 ze zm.) 
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. z 2017 r. poz.2411) 
  3. Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1000 t.j.) 
  4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018r. poz.2096 ze zm.)
Tryb odwoławczy:

Nie przysługuje

Inne informacje:
  1. Cudzoziemiec nie będący obywatelem Unii Europejskiej obowiązany jest do zgłoszenia zameldowania najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia. Przy czym, obywatel polski i obywatel Unii Europejskiej dokonują zameldowania na pobyt czasowy, jeśli zamierzają przebywać pod określonym adresem dłużej niż 3 miesiące, natomiast cudzoziemiec nie będący obywatelem Unii Europejskiej zgłasza zameldowanie na pobyt czasowy jeśli jego pobyt w określonym miejscu przekracza 30 dni. 
  2. Za osobę nie posiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu. 
  3. Zgłoszenie zameldowania na pobyt czasowy w nowym miejscu pobytu czasowego skutkuje wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca zameldowana na pobyt czasowy. Zgłaszając zameldowanie na pobyt czasowy można zgłosić wymeldowanie z pobytu stałego. Zaświadczenie o zameldowaniu wydaje się na wniosek osoby zgłaszającej zameldowanie. 
  4. W przypadku zgłoszenia zameldowania w mieszkaniu komunalnym wymagana jest zgoda właściciela lokalu na podnajem lub oddanie w bezpłatne używanie lokalu mieszkalnego w całości lub części

Za zgodność merytoryczną niniejszych treści odpowiada wskazana jednostka (kontakt – tel:. 94 314 22 23 do 26 wew. 223)

Załączniki:

Wniosek o zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące [156.75 kB]

Wniosek o wydanie zaświadczenia z rejestru mieszkańców [181.23 kB]